Voeding en gezonde ogen

Gezonde ogen begint met er goed voor zorgen. Voeding speelt hierin een zeer belangrijke rol. Door ‘gezonde voeding voor ogen’ blijven je ogen veel langer vitaal en gezond.

Onderzoeken en feiten

De onderzoeken en bewijzen stapelen zich op. Onlangs bleek uit onderzoek van het Erasmus MC dat 50% van de leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD) valt te voorkomen door een gezonde leefstijl en juiste voeding.

Enkele feiten:
- slechts 5% van de ouderen eet gezond genoeg.
- 95% van diabetes 2 valt te voorkomen en nog sterker ‘te genezen’ door de juiste leefstijl en juiste voeding.
- 80% van hart- en vaatziekten valt te voorkomen door juiste leefstijl en juiste voeding.

De zorgverzekeraars zijn zich hiervan ook bewust aan het worden en 6 grote verzekeraars vergoeden inmiddels begeleiding door een leefstijl-arts, een huisarts die niet direct naar de pillen grijpt maar een serieus gesprek over jouw leefstijl en voeding aangaat. Pas als het écht niet anders kan zal medicatie als oplossing worden aangeboden. 

Macula degeneratie en gezonde voeding

Een veel voorkomende oogaandoening is Macula Degeneratie, 30% van de 75+-ers heeft er in meer of mindere mate last van. Simpelweg gezegd slijten de netvliescellen waardoor het zicht door de jaren heen minder wordt. Zonder behandeling kan het zicht zodanig slecht worden dat men spreekt van functionele blindheid.

Wat kan de kans verkleinen:

  • Antioxidanten tegen de vrije radicalen (afvalstoffen).
  • Macula pigment als bescherming tegen overdadig licht en vooral UV-straling, waardoor er minder vrije radicalen vrijkomen.
  • Hart- en vaatproblemen voorkomen, als de doorbloeding beter is wordt zuurstof beter aangevoerd en worden afvalstoffen beter afgevoerd.

Antioxidanten zijn stofjes die je éénmalig bij de geboorte meekrijgt als bescherming en gedurende het leven door middel van voeding op ‘peil’ moet houden.

Uit onderzoek blijkt dat: vooral Luteïne, Zeaxanthine maar ook vitamine C, vitamine E en betacaroteen, vooral op de macula de meeste invloed hebben. Deze stoffen komen met name voor in groente en fruit. Ook zink en omega 3 hebben een grote rol om het netvlies te beschermen tegen vrije radicalen.

Gezonde invloed van voeding op Glaucoom

Bij glaucoom is er sprake van een te hoge oogdruk en/of een verslechterde doorbloeding rondom de oogzenuw. Hierdoor vindt er een versneld afsterven van zenuwvezels plaats in de ogen. Het perifere gezichtsveld (het zij-zicht) wordt dan steeds kleiner, hetgeen niet meer te herstellen is.

Gelukkig is er door gezond voedsel effect te bereiken en gaat het proces van glaucoom vaak langzamer. 

Waar het bij de andere ‘bekende’ oogafwijkingen wetenschappelijk bewezen en geaccepteerd is, is het bij glaucoom pas recenter bekend dat vitamines een positieve invloed hebben op deze oogaandoening. Uit recent promotieonderzoek op de Erasmus Universiteit blijkt dat mensen die veel vitamines A en B1 binnen krijgen een lager risico lopen.

Voeding en droge ogen

Uit onderzoek is gebleken dat traanvochtproblematiek minder voorkomt bij mensen die een hoge omega-3 inname hebben. Belangrijke bronnen voor omega-3 zijn koud water vissen (zalm, makreel, haring etc) en lijnzaad(olie). Omega-6 heeft ook een gunstig effect. Omega-6 zit onder andere in sojaolie, koolzaadolie, zonnebloemolie en noten.

'Goed voor ogen' recepten, een gezond begin

Sommige groenten en andere producten hebben bepaalde antioxidanten, vitamines en mineralen die Goed voor Ogen zijn. Deze werken als bouwsteen of beschermer van het weefsel in en rond de ogen.

Wil je lekkere recepten maken die Goed voor Ogen zijn? Via deze link kun je verschillende gerechten vinden.
Deze gerechten helpen jouw ogen gezond te houden. Ze bevatten door bewuste productkeuzes de juiste vitamines, antioxidanten en mineralen. Daardoor kunnen bepaalde oogaandoeningen, zoals staar en macula degeneratie, voorkomen of vertraagd worden zodat je zo lang mogelijk een optimaal zicht hebt.

Eet smakelijk!