Voeding en gezonde ogen

Gezonde ogen begint met er goed voor zorgen. Voeding speelt hierin een zeer belangrijke rol. Door ‘gezonde voeding voor ogen’ blijven je ogen veel langer vitaal en gezond.

Macula degeneratie en gezonde voeding

Een veel voorkomende oogaandoening is Macula Degeneratie, 30% van de 75+-ers hebben er in meer of mindere mate last van. Simpelweg gezegd slijten de netvliescellen waardoor het zicht door de jaren heen minder wordt. Zonder behandeling kan het zicht zodanig slecht worden dat men spreekt van functionele blindheid.

Wat kan de kans verkleinen:

  • Antioxidanten tegen de vrije radicalen
  • Macula pigment als bescherming tegen overdadig licht en vooral UV-straling, waardoor er minder vrije radicalen (de afvalstoffen) vrijkomen.
  • Hart- en vaatproblemen voorkomen, als de doorbloeding beter is wordt zuurstof beter aangevoerd en afvalstoffen beter afgevoerd.

Antioxidanten zijn stofjes die je éénmalig bij de geboorte meekrijgt als bescherming en gedurende het leven doormiddel van voeding op ‘peil’ moet houden.

Uit onderzoek blijkt dat: vooral Luteïne, Zeaxanthine maar ook vitamine C, vitamine E en betacaroteen, vooral bij de macula de meeste invloed hebben. Deze stoffen komen met name voor in groente en fruit. Ook zink en omega 3 hebben een grote rol om het netvlies te beschermen tegen deze vrije radicalen.

Gezonde invloed van voeding op Glaucoom

Bij glaucoom is er sprake van een te hoge oogdruk en/of een verslechterde doorbloeding rondom de oogzenuw. Hierdoor vindt er een versneld afsterven van zenuwvezels plaats in de ogen. Hierdoor wordt het perifere gezichtsveld (het zij-zicht) steeds kleiner, welke niet meer te herstellen is.

Gelukkig is er door gezond voedsel effect te bereiken en gaat het proces van glaucoom vaak langzaam. 

Waarbij het bij de andere ‘bekende’ oogafwijkingen wetenschappelijk bewezen en geaccepteerd is, is het bij glaucoom pas recenter bekend dat vitamines een positieve invloed hebben op deze oogziekte. In recent promotieonderzoek op de Erasmus Universiteit blijkt dat mensen die veel vitamines A en B1 binnen krijgen een lager risico lopen.

Gezonde voeding

Sommige groenten en andere producten hebben bepaalde antioxidanten, vitamines en mineralen die Goed voor Ogen zijn. Deze werken als bouwsteen of beschermer van het weefsel in en rond de ogen.

Daarom vindt u hier regelmatig lekkere gerechten, die Goed voor Ogen zijn. Deze gerechten helpen uw ogen gezond te houden. Ze bevatten door bewuste productkeuzes de juiste vitamines, antioxidanten en mineralen. En zorgen daardoor dat bepaalde oogziektes, zoals staar en macula degeneratie, voorkomen of vertraagd kunnen worden. Zodat u zo lang mogelijk een optimaal zicht heeft.

Januari: Kurkuma thee met citroen
 

Benodigdheden voor 4 personen:

  • 500 ml heet water
  • 2 schijfjes citroen
  • 2 cm gember, in plakjes
  • 2 tl gemalen kurkuma
  • 1 kaneelstokje

Beschrijving:

  • Doe alle benodigdheden in een theepot
  • Laat 5 tot 10 minuten trekken
  • En schenk uit in 4 mokken boven een zeefje
  • Zoet eventueel met wat honing, de perfecte opkikker!

Dit recept bevat 8 Kcal en 1 gram Koolhydraten per persoon

GoedvoorOgen:

  • Citroen bevat vitamine C
  • Kaneel bevat vitamine C, B1 en selenium
  • Kurkuma bevat vitamine C en magnesium

Meer tips en inspiratie vind je hier.

Eet smakelijk!